Avatar photo
2019.04.10., 16:44

Vásárolj egy menő pulcsit, és támogasd a hajléktalanokat a Vedd magadra! lányokkal

„A gondoskodás betakar” – hirdeti a Vedd magadra! kezdeményezés idei kampánya, ami nemcsak hangzatos szlogen, de a Takaró pulcsiban egy kézzel fogható és megvásárolható tárgy lett. Kegyes Júlia és Virág Zsófi projektje ezúttal a hajléktalanság ügye mögé állt be, amit a támogatói pulcsi megvásárlásával te is megtehetsz!

Idén második alkalommal indult útjára a Vedd magadra! projekt, és a tavalyi évhez hasonlóan a divat médiumán keresztül szólít meg bennünket, ezúttal azonban egyetlen ügyet, a hajléktalanság kérdését helyezi fókuszba. A DAIGE tervezőjével, Tóth Melindával közösen

megalkották a Takaró pulcsit, aminek eladásából származó bevétel 100%-ban a hajléktalanok helyzetét, életminőségét segítő Oltalom Karitatív Egyesületethez kerül.

A 4 méretben, 2 színváltozatban kapható ‘Takaró’ pulóvert a Vedd magadra! Facebook oldalán keresztül lehet megrendelni. Az árából10 éjszakára tudnak gondoskodni egy hajléktalan ellátásáról.

A kampányhoz Farkas Franciska színésznő és kutyája, Szaffi, Puskás Peti énekes-műsorvezető és nővére, Puskás Annamária, valamint Juhász Péter, a Vedd magadra! grafikus tervezője és kislánya, Juhász Rozi, Tóth Melinda, a Daige és a Vedd magadra! designere és szerelme, Kautzky-Dallos Máté, illetve Virág Zsófi és Kegyes Júlia, a Vedd magadra! alapítói.

Tavaly az adó 1%-kal való rendelkezés fontosságára hívtátok fel a figyelmet a Vedd magadra! kampánnyal, és több társadalmi szervezetet is fókuszba helyeztétek, most azonban csak egyetlen ügyet támogattok. Mi az oka ennek a koncepció váltásnak?

Zsófi: Én stylist vagyok, Juli reklámszövegíró, és mindkettőnket foglalkoztat, hogy hogyan állíthatjuk szakmai tudásunkat jó ügyek szolgálatába, és hogy tehetjük a társadalmi szerepvállalást vonzóbbá. Rájöttünk, hogy ehhez a divat révén rengeteg eszköz áll a rendelkezésünkre. Tavaly a sokféle támogatói terméket divatanyagban mutattuk be, de idén a szimbolikus pulcsi ötlete jött előbb, innen nőtte ki magát a koncepció. Szerettük volna kipróbálni, hogy ha egy szervezetre fókuszálunk, akkor elérhetünk-e a figyelemfelkeltésen túl kézzel fogható eredményt.

Juli: Én nem is tartom ezt igazán koncepcióváltásnak, talán mert sosem határoztuk el, hogy minden évben pont ugyanazt csináljuk. Semmi nem korlátoz minket, pont ez benne a legjobb.

A kampányképeket ezúttal Bartha Máté készítette, és teljesen más jellegű anyag született mint tavaly, mi volt a mögöttes elgondolás?

Juli: Úgy éreztük, hogy ehhez a témához nem lenne ízléses egy finom editorialt készíteni egy makulátlan szépségű modellel, beállított helyzetekben. Egy barátunk dobta be, hogy miért nem nézelődünk szociofotósok között, és annyira megtetszett nekünk az ötlet, hogy némi kutatómunka után már biztosan tudtunk, Bartha Mátéval szeretnénk együtt dolgozni. Nyitott volt a projektre, így amint hazaért egy hosszabb utazásáról, össze is ült velünk ötletelni, és együtt találtuk ki, hogy a kampányban a gondoskodás sokféleségét mutassuk be olyan párosokon keresztül, akik az életben felelősséget vállalnak egymásért.

Az idei évben egy saját, Vedd magadra! terméket hoztatok létre, amelynek megvásárlásával támogathatják az emberek a hajléktalanokat segítő Oltalom Karitatív Egyesületet munkáját. A terméket a DAIGE tervezőjével, Tóth Melindával közösen alkottátok meg. Hogyan találtatok egymásra Melindával?

Juli: Melcsi nagyon régóta a barátnőnk, és tudtuk, hogy őt sem hagyja hidegen a téma, a DAIGE világához pedig passzol ez az utcai stílus. Hihetetlen tanulságos volt belelátni a tervezési és a gyártási folyamatokba, azóta még büszkébbek vagyunk rá, hogy ezt a hivatást választotta.

Zsófi: Mi hárman nagyon jól működtünk együtt, hamar megegyeztünk a kockás mintás anyagról, aztán pedig a kétféle kiegészítő színről, az egyik a kicsit szokatlanabb, de most nagyon menő orgonalila, a másik a klasszikusabb tengerészkék lett, de ennél a változatnál is befigyel azért egy váratlan neonszínű zipzár. A kampányképeket végigpörgetve remélhetőleg látszik, hogy milyen jól kombinálható mindkettő.

Mit szimbolizál a Takaró pulcsi?

Zsófi: A pulcsit a hajléktalanok egyik legalapvetőbb használati tárgya, a takaró ihlette. A kampányszlogenünk is erre utal:

A gondoskodás betakar.

Beburkolhatod vele magadat és szeretteidet, miközben egy számodra ismeretlen embertársadról is gondoskodsz. Így lesz az egymással való törődés szimbóluma.

Juli: Fontos, hogy szerettünk volna egy nem-, kor- és évszak független terméket csinálni, hiszen a hajléktalanság sem válogat, sem nem, kor, vagy évszak szerint. Amellett, hogy most nagyon megy ez a bolyhos, zipzáras túrapulcsi stílus, úgy érezzük, hogy sikerült eredetin megközelíteni a trendet a retró pokróc mintával, miközben valami olyat hozunk létre, ami egy nagyon széles célcsoport számára egész évben funkcionális tud lenni. És tényleg elképesztően jó érzés viselni!

Az elmúlt időszakban a hajléktalanág erőteljes stigmatizációja volt megfigyelhető, elsősorban a politikai légkör hatására. Hogyan tudunk ezen mi, civilek változtatni?

Zsófi: Szerintem az informálódás az első lépés, mert minél többet tudunk valamiről, annál könnyebben beszélünk róla. Akár szokatlan módokon is tájékozódhatunk a témáról. Mi például elmentünk a Kazinczy Living Library rendezvényére a Szimplába, ahol olyan hajléktalanokkal beszélgethetünk, akiknek az eltérő élettörténetén keresztül árnyaltabb képet kaptunk a témáról, és feltehettünk nekik minden kérdést, ami a hajléktalansággal kapcsolatban felmerült bennünk.

Szerintem mindenkinek kötelessége belemenni néha kényelmetlen beszélgetésekbe másképp gondolkozó idegenekkel, barátokkal, családtagokkal.

Kicsiben is tehetünk azért, hogy nyitottabb társadalom legyünk.

Juli: A hajléktalanság “hot topic” lett Magyarországon tavaly október óta, és őszintén megijedtünk attól, hogy emberekből, akikkel ugyanabban a városban élünk, közlekedünk és gyakorlatilag semmiben sem különböznek tőlünk, egyik pillanatról a másikra bűnösöket lehet csinálni.

Nagyon nyomasztó, hogy ahelyett, hogy közelednénk, egyre inkább hátat fordítunk egymásnak, miközben bárki bármikor a másik oldalra kerülhet…

Egyszerűen nem akarunk egy nap úgy felkelni, hogy felsőbbrendűnek érezzük magunkat és teljesen érzéketlenek vagyunk mások problémái iránt.

Nem kell jöttünkben-jártunkban hajléktalanokkal pacsizni, akárcsak ázsiai turistákkal vagy kiscsoportos ovisokkal sem. De hogy emberszámba kell venni őket, az nem lehet kérdés, és ebben tudunk civilként példát mutatni. Egyébként írt egy nagyon jó guideot a Város Mindenkié, arról, hogy hogyan segítsünk és hogyan “ne segítsünk” hajléktalanoknak a hétköznapokban, ebben biztos, hogy mindenki talál számára hasznosítható tippet.

Mi jelenti a legnagyobb kihívást az utcán élőknek?

Zsófi: Sokat olvasunk, beszélgetünk erről, de szakértői azért nem lettünk a témának, és nem is szeretnénk ebben a szerepben tetszelegni. Ettől függetlenül én úgy látom, hogy az egyik legnagyobb kihívás az lehet, hogy a hajléktalanok megkérdezése nélkül, a fejük felett döntenek róluk. És túl sokszor veszik egy kalap alá a teljesen különböző életútjaikat, problémáikat.

Hogyan kezdődött az együttműködés az Oltalom Karitatív Egyesülettel? Kerestetek szervezeteket, és így bukkantatok rájuk, vagy már korábban is kapcsolatban álltatok velük?

Juli: Úgy vettük észre, hogy mostanában kifejezetten sok a kreatív, hajléktalanokat támogató akció, amik mögött alapítványok állnak. Tavaly decemberben szervezte meg az Amnesty International Magyarország, az Utcáról Lakásba Egyesület és a Város Mindenkié az ’Utcazene az utcán élőkért’ nagyon klassz utcafesztivált. Idén március elején a Csaknekedkislány zenekar adott támogatói bulit az Utcáról Lakásba Egyesület és a Város Mindenkié szervezetek segítésére, és nagyon aktív a Budapest Bike Maffia is – vegyük például a Közös Lábos közösségi főzést, a Kazinczy Living Libraryt a Szimplában vagy éppen a nőnapi Éljenek a csajok! adománygyűjtést hajléktalan nők számára. Azért döntöttünk az Oltalom mellett, mert ugyan egy nagy múltú és megkerülhetetlen szervezetről van szó, a mi generációnkat jelenleg nem érik el, pedig itt vannak a város közepén és kb. ezerféleképpen támogathatjuk őket. Két kattintás megnézni az oldalukon, hogy pontosan hogyan.

Tegyük fel, hogy ideálisak a körülmények a hajléktalanság problémájának felszámolásához. Hogyan kellene hozzálátni?

Zsófi: Fontos leszögezni, hogy ez egy végtelenül összetett probléma. Erre világított rá Iványi Gábor is, amikor beszélgettünk vele: az utcán köt ki az a fiatal is, aki nem tud hova menekülni a családon belüli konfliktusok elől, a demenciától szenvedő idős ember, akinek nincsenek rokonai, akik befogadnák, a pszichiátriai ellátásból kieesettek, a szenvedélybetegek, de azok is, akik csak nem tudják kifizetni a magas albérletárakat. Tehát minden kapcsolódó területet rendbe kellene tenni a változáshoz.

Ideális esetben ezt az állam, a különböző segítő szervezetek és minden tenni akaró civil kart karöltve közösen tenné.

A pulóver megvásárlásából származó összeg 100%-ban az Oltalom Karitatív Egyesület tevékenységét segíti, és 10 napra biztosít menedéket egy hajléktalan számára. Mit kell ez alatt pontosan érteni?

Zsófi: Amikor az Oltalom munkatársaival beszélgettünk, óvatosan rákérdeztünk a költségeikre, hogy tudjuk, mire mennek majd a pulcsikból gyűjtött adományunkkal. Eléggé meglepődtünk, hogy milyen magas összegekről van szó. Egy adag étel kb. 800 Ft, egy hajléktalan éjszakai ellátása kb. 1300 Ft, egy egy napi ellátása kb. 2800 Ft. Egy pulcsi eladásából származó hasznot ezekkel a kiadásokkal állítottuk párhuzamba.

Juli: De mielőtt nagyon sokallnánk, hogy mennyibe kerül hajléktalanokat szállon ellátni, azért említsük meg azt is, hogy egy börtönférőhely 5000 Ft/napnál kezdődik…

Néha mi is elveszünk a számok között, és azon agonizálunk, hogy bárcsak sokkal több pulóvert adhatnánk el sokkal több pénzért, aztán amikor felvesszük a pulcsit, és egy nap 3-4 ember kérdezi meg, hogy honnan van, vagy felismeri a képekről, és egyből a részletek érdeklik, akkor rájövünk, hogy az anyagi támogatáson túl sokkal fontosabb, hogy egy kicsit mi is hozzáteszünk ahhoz a diskurzushoz, ami a hajléktalanok helyzetének javulásához vezethet.

Fotók: Bartha Máté

Címkék: , , , , , , ,

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.
/ Követem a magazint!

Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás