A nyitóképben egy várandós anyuka és kisfia sakkoznak, a játszmát megzavarja az apa hazaérkezése. A nő hamarosan vajúdni kezd, és rövid dilemmázás után a kisfiút hátrahagyva a szülők a kórházba sietnek. Itt vágásszerűen ugrunk az időben, és egy az elefántok terhességét bemutató youtube-videó levetítése után a felnőtt Nagy Zsolt és húga, Angéla gyermekkori traumáikról beszélgetnek a nappaliban. Az elmondottakból kiderül: felnőtté válásuk során az apjuk egyre erőszakosabbá vált, bántalmazta őket. Az őrület tüneteinek mi is tanúi lehetünk, mikor az apa újra a színre lép, és a Zsolt kisfia által alakított unokáját (akit ő a fiának hisz) nem hajlandó hazaengedni Zsolttal, Angélát pedig nem ismeri meg. Hiába várjuk azonban, az előadás végén nincs feloldás: Zsolt, fiát kézen fogva, kisétál az ajtón, nemcsak jelképesen.
A néző, mint akit pofon vágtak, csak ül, és azt hajtogatja, hogy ez nem lehet más, mint vicc – így nem lehet lezárni egy darabot. A ’lezárni’ talán nem is jó szó, inkább egy folyamat közepén abbahagyni. Pedig ez történik: itt szembesülünk először igazán azzal, mennyire képlékeny, mindenféle külső-belső, véletlenszerű hatás által formálható masszával kerültünk szembe. A durván egy órás improvizáció során minden valós – többek között az ez idő alatt lebonyolított (talán felsőbb instrukciókat kiosztó) telefonhívások és sms-ek is integrálódtak a cselekménybe. Egy pillanatig sem élvezhetjük a kényelmes, passzív befogadó szerepét, bár nem kerülünk valódi interaktív viszonyba a szereplőkkel.
A november 8-ai előadás igencsak redukált formában valósult meg: mind az improvizáció előtti, illetve a lejátszott cselekmény utáni beszélgetés elmaradt. Nehéz megállapítani, hogy azokkal együtt mennyivel kaptunk volna kerekebb egészet a jelenlegi töredék helyett, mindenesetre az biztosan kijelenthető, hogy az életszerűségbe nem lehet belekötni. A bosszúvágya ellen harcoló fiú, az örökké második, hátrahagyott és apakomplexussal küzdő húg, a férjéért aggódó, ám rajta segíteni nem tudó feleség, az agresszivitásától szabadulni képtelen apa, illetve a kommunikáció hiányának ábrázolása mindennapi és fájdalmasan valósághű. Még ha csak (vagy pláne, mert) improvizált is.
Rendező: Kárpáti Péter
Szerző: Sárai Vanda
Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató
A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.