“Piros kis húsbarlang a szád” – Intim csókvariációk Vékony Dorottyától

2015.07.20., 15:37

Biztosan sokan emlékeztek arra, hogyan hódította meg az internetet 2014 végén Tatia Pilieva First Kiss című kisfilmje, hetvenmilliós nézettségre szert téve alig két hét alatt. A filmben Pilieva húsz idegent kért fel arra, hogy párokba rendeződve megejtsék első csókjukat a kamera előtt. Bár azóta sokak csalódására már kiderült, hogy a videó valójában egy divatcég megbízásából készült, modellek és színészek részvételével, sikere ettől függetlenül is kirobbanó volt. De minek köszönhette egy amatőr rendező filmje ezt a rendkívüli népszerűséget?


Vekony_Dorottya_sajto2

A válasz egyszerű: olyan témát választott, mely szórakoztató, érzelmileg túlfűtött, és ami a legfontosabb: mindenkihez közel áll. Ki ne ismerne magára az első csók előtt zavarba jövő párok valamelyikében? A kisfilmben szereplő bizonytalan mozdulatok, zavart mondatok és gesztusok mind őszinte, átlagos és természetes reakciók, melyek megelőzhetnek egy csókot – legyen szó a legelsőről vagy csupán egy új partnerről. Nyilvánvaló, hogy egy olyan témaválasztás, mellyel valószínűleg kivétel nélkül mindenki ilyen mértékben tud azonosulni, óriási sikerrel számolhat.

Persze azt eddig is tudtuk, hogy vannak olyan témák, melyek pont befogadhatóságuk, közeliségük miatt mindig is népszerűek maradnak, hiába dolgozták már fel őket rengetegen. A csók, mint szerelmi metafora hihetetlenül megterhelt: jelenségével kapcsolatosan számtalan művészeti alkotás született már: festmények, szobrok, performanszok, a filmekről, zeneszámokról, versekről nem is beszélve. Mindig vannak azonban olyan megközelítések, melyek új színben tüntethetnek fel egy agyonboncolt problémát vagy túlhasznált képet. Vékony Dorottyának (akit  már A hét kreatívja rovatunkban is bemutattunk) sikerült a leghíresebb művek alkotóitól – mint például Canova, Fragonard, Chagall, Munch, Klimt, Rodin vagy Lichtenstein – eltérően megfogalmaznia a sokszor tárgyalt kérdést. A hangsúly nála nem feltétlen a szentimentális értékeken van, inkább valamiféle átmenetet képez a csók, mint szerelmi metafora, és a csókolózás aktusa, mint tudományos kutatási téma közt. Így Pilieva filmjéhez hasonlóan itt sem beszélhetünk szerelmes csókról:

… azt a jelenséget vizsgálom, hogy a csókon keresztül hogyan jöhet létre két ember között intim kapcsolat, annak ellenére, hogy az alanyok nem ismerik egymást.

11425140_930173773690337_8394541158980678178_n

A kiállításon bemutatott képek tehát eredetileg „egyedül csókolózó” idegenekről készültek, amik később lettek összeválogatva, egymással szembehelyezve, a portréalanyok tudta vagy közreműködése nélkül. Ha viszont a sorozatra nézünk, kialakult párokat látunk, akik közt – a párosítás illúziójának köszönhetően – különféle kapcsolatokat, történeteket, gesztusokat vélünk felfedezni.

10444618_930173547023693_3250484195758770955_n

A kiállítás erre a jelenségre fókuszál, ráadásul úgy, hogy univerzális, el nem csattant csókokat ábrázol valódi interakciók helyett, így modellezve a valóságban is végtelennek tűnő lehetőségeket és párosításokat.

11536038_930173467023701_2537604192519870391_n

Vékony Dorottya és Karafiáth Orsolya a kiállítás megnyitóján //fotó: CAPA Központ

Ez a típusú nyitottság abban is segít, hogy a kiállítás látogatóit igazán bevonja a kérdés vizsgálatába, az ebből a szempontból történő megközelítésbe, a variációk végtelenségének felmérésébe. Sőt, interaktív jelleggel a látogatók maguk is kipróbálhatják, megtapasztalhatják az idegenekről készült képek önkényes összepárosítását: a fényképek lekicsinyített matricaverzióival létrehozhatják saját installációikat. A matricák szabadon dekorálhatóak és tetszőlegesen elhelyezhetőek, ezzel meglepő kombinációkat és kompozíciókat létrehozva a kiállítótér falain.

11401101_930173733690341_8401773584752052213_n

Ezzel a megközelítésmóddal a csók valóban elveszti metaforikus, szerelemmel, bensőségességgel teli légkörét, de megőriz magának valamiféle megmagyarázhatatlan erőt, hatalmat, amellyel két embert máshoz nem hasonlítható módon képes összefonni. Ez olyan mértékben hívhatja elő saját élményeinket, hogy szinte zavarba jövünk tőle, hiszen valószínűleg a legtöbben tisztában vagyunk vele, hogyan forgathat fel egy helyzetet, sőt, változtathatja meg két ember viszonyát egyetlen csók.

Zavarunkat fokozandó, a sorozat kiállításként interaktív résszel bővült: a kiállítótér egy falszakasza a látogatók „csóktérképeinek” lett szentelve. Bárki szabadon felrajzolhatja saját nevéből kiágazó csókpartnereinek hálóját, azzal a reménnyel, hogy elég őszinte látogató segítségével a rajzok egyszer összefonódhatnak, budapesti hálózatot alkotva. Ha valaki pedig esetleg vakmerő randiprogramnak választaná a kiállítás meglátogatását, semmiképpen se felejtse el megnézni – partnerét természetesen maga mellé ültetve – Vékony Dorottya 2013-as munkáját, A csókolózás művészete című tanulságos oktatófilmet, mely szintén helyet kapott a kiállítótérben.

10303751_930173683690346_7184239382564757658_n

Fotók: CAPA KÖZPONT

A kiállítás, melynek kurátora Gellér Judit, a Capa Központ kurátora (az FFS korábbi vezetőségi tagja), díjmentesen tekinthető meg a Capa Központban július legvégéig.

Címkék: , , , , , , , , , , ,

/ Követem a magazint!

Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás