A hét kreatívja: Szabó Sára

Egy pici, törékeny lány, tele kreatív gondolattal és érzelemmel. Fülében zene, oldalán táska, benne skiccfüzettel és fényképezővel. Bár a modern technika eszközei körülveszik őt is mindennapokban, ő mégis igyekszik leminimalizálni a mindenhol jelenlévő online kapcsolatokat, helyettük a világ "láthatatlan csodáiból" merít ihletet.

Sári már bölcsis korában ceruzákkal és papírral építette fel kisgyermekkori képzeletbeli birodalmát, ahol a játékvilág pálcikaemberek lehető legpontosabb megrajzolásával indult nála. A kecskeméti családi ház pincéje legalábbis erről árulkodik: a beázott pincében gyűjtött rajzok ma már családi ereklyeként szolgálnak a kis Sári művészeti fejlődésének dokumentációiként. Általános iskolában már zuhanó madarak ábrázolása váltotta fel a pálcikaembereket, de ekkortájt már tűzzománc és kerámia munkákat is készített az iskolai képzőművészeti foglalkozások alkalmával. Ekkor tudatosodott benne, hogy a rajz és az alkotás művészetével szeretne hosszútávon is foglalkozni.

Grafikáit már több ízben előszeretettel címkézték Tim Burton, amerikai rendező fantáziavilágának utánérzéseként, de Sári rajzai kizárólag saját életéből, autonóm gondolataiból és temérdek kreatív ötletéből erednek.

Jelenleg a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola tervezőgrafika szakának hallgatója, ahol a kötelezően teljesítendő feladatok mellett, füzetei és jegyzetei sem ússzák meg a “Sári-világ” lenyomatait.

Korábbi grafikáinak témájának középpontjában ő maga volt: életéből, vele megtörtént eseményekből, érzelmeiből és gondolataiból táplálkoztak figurái, amik terápiás eszközként hatottak rá is. Legbensőbb érzéseit, gondolatait, vagy épp aktuális hangulatát a rajzlapon életre hívott figuráival játssza el, amik szinte mindig légüres térben, háttér nélkül koncentrálódnak az eszmei mondanivalóra.

“Párszor már megkaptam, hogy a rajzaim gyerekesek. De miért lenne ez másképp, ha én magam is gyereknek érzem magam?! Ilyen a látásmódom és az életem, ezen pedig nem szeretnék változtatni.”

A zene szintén nagyon fontos elem számára az alkotásához: szinte minden rajza születésénél inspirálja a lejátszójából szóló zene, amiket lerajzolva próbál megfejteni, képbe – rajzba önteni. Jelenleg egy teljes Björk diszkográfia fut a playlistjében, aminek hatásra készült az UNRAVEL munkája is.

Alkotó szellemének kibontakoztatásához az ideális helyszín számára budapesti lakása, ahol tűfilcekkel, csőtollakkal (és mára színes rajzeszközökkel is) körbevéve magát adja ki belső érzéseit. “Nem örömömben, vagy jókedvemben rajzolok. Nyugisabb zenékre (pl.: Beckre, a Molokora, vagy most éppen Björkre) tudom a rajzoláshoz szükséges burkomat felfújni. Ez egy állapot.” – mondja Sári.

A rajzolás mellett hobbija a fotózás, amit az 5 éve kitartóan nyúzott (és a táskájában mindig ott lapuló) fényképezőjével konstruál az élet apró mozzanatairól. Nem ritka, hogy főiskolai feladataihoz használ fel perszonális fotói közül egy-egy darabot.

“Hogy mi lesz velem úgy 10 év múlva? Remélem sikerül egy olyan munkát találnom, amiben kiteljesedhetek – lehetőleg a rajzzal. Egy grafikai stúdióban, akár külföldön. Addig még sokat formálódhatok, de szeretném megőrizni a jelenlegi munkáim főbb stílusjegyeit. A beszélő szemeket mindenképp.”

Kedvenc mondás:

"Life is Cabaret. My Old Chum."

Heti kérdések:

Boldog vagy?

Nem.

Milyen munkán dolgozol jelenleg?

Sulis feladatokon. Próbálom utolérni magamat..

Ha nem a grafika/festészet, akkor mivel szeretnél inkább foglalkozni?
Sokáig szerettem volna rovarász vagy egyiptológus lenni.

Mester, akire felnézel:

Elsőnek Andy Warhol ugrott be, ma már nagyon közhelyszagú a fazon sokaknak, lehet az is, szerintem jókat röhög ezen a túlvilágon, mert tudta, hogy ez lesz. Mindenesetre a csavaros észjárásáért nézek fel rá.

Chaplinre a bátorsága és az akaratereje miatt. Björkre az ősereje miatt.

Kedvenc hely, ahol lazíthatsz:

A kádam. A szőnyegem. Mindkét hely akkor az igazi, ha valami zene is szól amit szeretek.
Mezők a szülővárosom határában. A Margit-szigeten a fű.

Dolgok, amiket kifejezetten ajánlasz:

Egy hosszú séta Pesten este 11-kor. Felhők bámulása. Úgy egyáltalán a felfelé bámulás. Sok zene. Játékosság.
Hülyeségek, kinek mi az, de sok. Mindig jusson eszünkbe ha megveszünk például egy doboz tejet, hogy azt is megtervezte valaki. És nem kell állandóan vigyorogni, de ha jókedvünk van vigyorogjuk körbe az utcát.

...és amit kifejezetten nem:

Apám mondta egyszer, hogy: „A szart is meg kell ismerni.” És igaza van. Ezért nem írnék semmit, hogy mit nem.

CV:

CV: Születési év: 1987

Tanulmányok:
2006-2010 Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar rajztanár szak, képgrafika szakirány

2011-től Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola, tervezőgrafika szak

Kiállítások:
- Szabadiskolával csoportos kiállítások, Katona József könyvtár, Kecskemét 2004, 2005, 2006
- IMDK csoportos kiállítások, SZTE JGYPK rajz-művészettörténet tanszék, Szeged 2007. 2008
- IV. Országos Művészeti Diákköri Konferencia csoportos kiállítás, Magyar Képzőművészeti Egyetem, Budapest 2009
- Múzeumok Éjszakája csoportos kiállítás, Ciróka Bábszínház, Kecskemét 2010
- Portfolio Points ősz, Bobek kávézó, Budapest 2010
- Kiadó kocsma, egyéni kiállítás, Budapest 2011

Honlapok:
rajzbanmondomel.freeblog.hu
loveinthelines. tumblr.com
behance.net/saraszabo

címkék: , , ,

Hoszzászólások megtekintése
Hozzászólások elrejtése