A hét kreatívja: Kálmán Eszter

A hét kreatívja: Kálmán Eszter

Kálmán Eszter Angliában tanult látványtervezést és performance-rendezést, itthon elsősorban díszlet- és jelmeztervezőként dolgozik. 2014-ben Izsák Lilivel közösen megkapta az évad legjobb jelmezéért járó Színikritikusok-díját. Dolgozik az Örkény Színházban, és a Katonában, az Orlai Produkció több előadásának tervezett díszletet. 2011 óta hoz létre saját előadásokat a Trafóban. A fiatal látványtervező A hamupipőke című előadásával debütált először rendezőként a hazai közönség előtt, azóta több saját produkcióval is szerepelt már, mindegyik előadását olyan vizualitás jellemezte, amellyel ritkán találkozunk színházi közegben. 

KEZDETEK

 
 

“Már középiskolában tudtam, hogy színházzal szeretnék foglalkozni. Rendezőnek készültem, de a vizualitás is fontos szerepet játszott az életemben. Amikor nem vettek fel a Színművészeti Egyetemre, fotózást tanultam, mellette egy drámapedagógia képzést végeztem. Így pár évig dolgoztam fotósként és vezettem egy színjátszókört középiskolásoknak. Már akkor éreztem, hogy a kettő nálam összefonódik, de az itthoni képzések és felvételiztetők nem így gondolták. Így végül Angliában találtam meg a nekem megfelelő egyetemet, ahol rátaláltam a látványtervezésre és az úgynevezett ’devised theatre’ műfajára, ahol nem a szöveg, hanem a téma adja az alapját az előadásnak.”

ALKOTÁS

 
 

“A tervezői munkám kedvenc szegmense, hogy egy rendezői koncepcióhoz kell adaptálnom az elképzeléseimet. Szeretem azt a felelősséget, ahogy a tér és a ruhák meghatározzák egy előadás világát. Az első dolog, amit a néző meglát, a díszlet. Az szól hozzá először. Mivel markáns vizualitásra nem mindig van lehetőség (ha nem kívánja meg az előadás), a saját rendezéseimben pont azt szeretem, hogy ott kiteljesedhetek.”

MOTIVÁCIÓ

 
 

“Az a fajta elégedettség érzés, hogy valami szépet alkottam, ami színpadilag használható, megfejthető, és nyomot hagy a nézőkben.”

KOLLABORÁCIÓ

 
 

“Tervezőként szeretek új rendezővel és színészekkel dolgozni, megismerni őket, kitanulni a működésüket, gondolkodásukat. Ugyanakkor nagy örömet okoznak a kialakult munkakapcsolataim, és fontosnak tartom azokat a munkáimat, ahol sokadszor dolgozom együtt egy alkotóval. Úgy érzem, együtt fejlődünk előadásról előadásra, gördülékenyebb a munka, ha fél szavakból értjük egymást, ismerjük egymás ízlését.

A saját előadásaimban majdnem mindig ugyanaz az alkotócsapat áll mögöttem – ezt nagyon fontosnak tartom – hiszen a munkáim nagy része a különböző színházi területek jelentőségéről szól, így kulcsfontosságú a teljes bizalom feléjük.”

TECHNIKÁK, ESZKÖZÖK

 
 

“Minden munkám anyaggyűjtéssel kezdődik. Filmeket nézek és nagyon sok képet gyűjtök össze. Ezek segítségével kommunikálok a munkatársaimmal is, referenciaként használom őket. Ha már megvan az elképzelés, elkezdem megrajzolni, megtervezni a konkrét díszletet és jelmezeket.”

INSPIRÁCIÓ

 
 

“A szabadidőmben is rengeteg képet nézegetek és gyűjtök, ezek kavarognak a fejemben, amíg nem jön a megfelelő pillanat és előkerülnek.”

SIKER

“Nálam nem mindig találkozik a külső visszajelzés a belső elégedettséggel. Tervezőként egyértelműbben le tudom mérni a sikereimet, a jól sikerült munkáimat. Nagyon fontosnak tartom a Katona József Színházban készült díszleteimet, ezekből talán a M/S volt a kedvencem. De nehéz belőlük kiemelni egyet. A Kritikusok Díját pedig az Örkény Színházban tervezett Stuart Mária előadásért kaptam Izsák Lilivel közösen.

A rendezéseimben máshol van a hangsúly, ott sajátosabb szempontok dominálnak. A Justine című előadásom volt számomra a legfontosabb, amit a közönség és a szakma viszont nagyon vegyesen fogadott.”

ALKOTÁS ÉS ZENE

 
 

“Régebben mindig zenére dolgoztam, de az utóbbi időben észre vettem, hogy a csend a legtermékenyebb számomra. Az előadásaimban viszont nagyon fontos szerepe van a zenének, amelyet minden alkalommal Kákonyi Árpád és Friedenthal Zoltán írnak, az ő ízlésük és zenei humoruk általában találkozik az enyémmel.”

SZAKMA

“Jó lenne több kísérletezést és lazaságot megengedni – ha nem kéne ennyire a nézőszámoknak megfelelni.”

CÉLOK ÉS ÁLMOK

 
 

“Úgy érzem ott tartok, ahol tartanom kell. Rövidtávú tervem volt, hogy mondhassak néha nemet. Hogy ne kelljen csak anyagi megfontolások miatt elvállalnom valamit. Ez sikerült, ma már csak azt vállalom, amihez tényleg kedvem van, és fontosnak tartom. Hosszútávon szeretném ezt fenntartani, fejlődni, egyre nagyobbakat és szebbeket tervezni és rendezni egyaránt. Szabadságra és kihívásokra vágyom.”

Heti kérdések

Boldog vagy?

Alapvetően igen.

Milyen munkán dolgozol jelenleg?

A tó című bemutatóm lesz október 11-én a Trafóban. És a Katona József Színház Terror című előadásában tervezek díszletet és jelmezt – ennek október 8-án volt a bemutatója, és Dömötör András rendezte.

Ha nem látványtervezéssel, akkor mivel foglalkoznál szívesen?

Néha hiányzik a fotózás, szívesen visszahoznám az életembe. De csak hobbiként, boldog vagyok a látványtervezéssel.

Mester, akire felnézel?

Nem mesterem – sajnos – de nagyon felnézek Robert Lepage, kanadai látványervező-rendezőre.

Kedvenc hely, ahol lazíthatsz?

Otthon, a kanapén.

Dolgok, amiket kifejezetten ajánlasz?

Ami kapásból eszembe jut: Arundhati Roy Apró Dolgok Istene című regényét nagyon szerettem, illetve Stefan Zweig novellái is visszatérő olvasmányaim. Nagy kedvenceim a Kifulladásig Jean-Luc Godard-tól, és Antonioni Nagyítás című filmje, és Woody Allen-t képes lennék a végtelenségig nézni… Ha ételről van szó, a fagyit mindenek elé helyezem: Ben and Jerry’s a favorit.

Kedvenc mondás?

Volt valami, emlékszem, de most nem jut eszembe.

CV

Tanulmányok és szakmai tapasztalatok

– 2011 – szabadúszó látványtervező és rendező
– 2011- 2013 a Táp Színház rendszeres vendégrendezője és látványtervezője
– 2009 – 2011 a Táp Színház rendező és produkciós asszisztense
– 2009 július-augusztus – a Katona József Színház új honlapjának tartalmi szerkesztése, az archívum feldolgozása és digitalizálása
– 2009 március-április – szakmai gyakorlat a Katona József Színházban Máté Gábor mellett.
– 2006 – 2009 University of Bristol, Department of Drama; – Bachelor of Arts (BA) in Drama
– 2006 – 2009 produkciós asszisztens és helyettes színpadmester a bristoli Wickham Theatre-ben
– 2002 – 2006 színházi-alkotóköri tanár az Alternatív Közgazdasági Gimnáziumban
– 2004 – 2005 Szellemkép Szabadiskola fotóművész képzése
– 2002 – 2004 Budai Rajziskola szakképzése, alkalmazott fotográfia szak
– 2002 – 2003 Magyar Drámapedagógus Társaság drámapedagógia és drámajátékvezetés képzése
– 1996 – 2002 Alternatív Közgazdasági Gimnázium

Díjak és jelölések

2009 Lavender-prize – a kiemelkedő színházi tevékenységért (Bristol, UK)
2015 Színikritikusok Díja – legjobb díszlet jelölés (Izsák Lilivel közösen – Stuart Mária)
2015 Színikritikusok Díja – legjobb jelmez díja (Izsák Lilivel közösen – Stuart Mária)
2016 Vidor Fesztivál Pantallone Díja – legjobb díszlet díja (Szerelem Zsoldosai)

Kiállítások

– 2004 csoportos kiállítás a Magyar Néprajzi Múzeum Egyenlítő Galériájában
– 2004 csoportos kiállítás a Mom Park-ban
– 2004 Mediawave – csoportos kiállítás a győri Nemzeti Színházban
– 2004 Táncfotók – önálló táncfotó kiállítás a Fotocellában
– 2006 Táncvíziók címen a mozgás három művészeti leképezése project záró előadása és kiállítása a Francia Intézetben (Vadas Zsófia Tamara koreográfussal és Laki Eszter képgrafikussal)
– 2009 The Oresteia – plakátkiállítás – Wickham Theatre
– 2009 Pár – fotó és festmény kiállítás (Laki Eszter képgrafikussal)

Színházi és zenés produkciók

Asszisztens/Dramaturg/Fordító

– 2009 Simon Stephens: Pornography – rendezőasszisztens/dramaturg – Merlin
– 2010 Vinnai András: Roló – rendezőasszisztens/díszlet – Táp Színház – Trafó
– 2010 Arthur:Part One – író/fordító/dramaturg – Madhouse Company – Merlin
– 2010 Marie Jones: Stones in his pocket – fordító/felirat – Madhouse Company – Merlin
– 2010 One Set to Love – fordító/felirat – Madhouse Company – Merlin
– 2011 Presznyakov fivérek: Cserenadrág – rendezőasszisztens – Táp Színház/Katona József Színház – Kamra
– 2011 Fábri Péter: Liszt-Faktor – rendezőasszisztens – Hoppart – Müpa

Rendezés

– 2006 Outta here – kötött improvizációs performansz – rendező/előadó/díszlet/grafikus – Wickham Theatre
– 2008 Hamletproject – W.Shakespeare Hamlet c. művének adaptációi alaján – rendező/előadó/látvány – Wickham Theatre, 2es próbaterem
– 2008 The dinner party – Ibsen: Hedda Gabler c. művének ihletésére – rendező/előadó/látvány – Wickham Theatre, Theatre 2
– 2008 The Making Up – rendező – Wickham Theatre öltöző
– 2008 Ionesco: The Bald Primadonna – rendező – Wickham Theatre, stúdió
– 2009 Hans Christian Andersen: The Red Shoes – rendező/látvány – Wickham Theatre
– 2009 Szent István krt.12 – rendező – lakásszínház
– 2011 Hamupipőke 1 – munkabemutató – rendező/látvány – Trafó (a Temps D’Images – Képek Ideje Fesztivál keretein belül)
– 2011 Stephen Belber: Tép – rendező/fordító – Fogasház
– 2011 Miszlikbe apríts! – vacsoraszínház/felolvasószínház – rendező – Millenáris
– 2012 Sarah Gancher: Klauzál tér – felolvasószínház – rendező – Sirály
– 2012 Hamupipőke 2 – rendező/látvány – Trafó
– 2011-2012-2013-2014-2015 Irodalom Éjszakája – rendező – a Margó Fesztivál programja
– 2013 Kondor Vilmos: Budapest Noir – felolvasószínház – rendező – Ankert
– 2013 Kultúrperon – rendező – Budapesti Cafe Fesztivál
– 2013 Quimby Csodaországban koncert – rendezés/látvány – Sziget Fesztivál
– 2013 Rájátszás koncert– rendező/látvány – Trafó
– 2014 Justine – rendező/látvány – Trafó
– 2014 Budapesti Tavaszi Fesztivál felvezető kampány-akciói – rendező
– 2014-2015 Közlekedő Kultúra – rendező – Budapesti Cafe Fesztivál
– 2015 Vinnai András: Szóvirágok – rendező/látvány – Jurányi Inkubátorház
– 2015 Hetedik – felolvasószínház – rendező – Margó Irodalmi Fesztivál
– 2015 N, mint Nosferatu – rendező/látvány – Trafó
– 2016 A tó – rendező/látvány – Trafó

Díszlet-jelmez

– 2007 Arthur Miller: The Crucible – első asszisztens – díszlet – Wickham Theatre
– 2007 Harold Pinter: The Room – első asszisztens – díszlet – Wills Memorial Building, régi színházi stúdió
– 2007 Vladimir Nabokov: The Waltz Invention – díszlettervező – Wickham Theatre, Theatre 2
– 2008 Martin Crimp: Attempts on Her Life – díszlettervező/grafikus – Wickham Theatre, Theatre 2
– 2008 Anthony Neilson: The Wonderful World of Dissocia – díszlettervező – Wickham Theatre
– 2008 Lies in Trues – válogatott naturalista darabok jelenetei és Ibsen: Vadkacsa c. műve alapján – díszlettervező/grafikus – Wickham Theatre
– 2009 Edmond Konrád: The Wizard of Menlo – díszlettervező /grafikus – Wickham Theatre
– 2009 Aeschylus: The Oresteia – díszlettervező /grafikus – Wickham Theatre
– 2009 William Shakespeare: Pericles – díszlettervező /grafikus– Wickham Theatre
– 2010 De mi lett Kicsi Li-vel? – látvány – Tünet Együttes – Platán Galéria
– 2010 Vinnai András: Roló – díszlet/rendezőasszisztens – Táp Színház – Trafó
– 2011 Takátsy Péter: Para-Frázis – látvány – Táp Színház/Manna – Sirály, Katona József Színház
– 2011 TASZ reklámfilmek – jelmez
– 2011/2012 A Gondnokság, színházi sitcom – díszlet/jelmez – Katona József Színház
– 2012 Egyszer volt, hol nem volt Gyöngyöspata… – díszlet/jelmez – Scallabouche Company – Szkéné
– 2012 Régen Rossz Varieté – díszlet/jelmez – Táp Színház – Mikroszkóp Színpad
– 2012 Litvai Nelli: Mirkó királyfi – jelmez – Hoppart – Millenáris
– 2012 Kenyérpusztítók – díszlet/jelmez – Színművészeti Egyetem
– 2012/2013 A Gondokság II. – díszlet/jelmez – Katona József Színház
– 2012 Kia Corthron: Kérem vigyázzanak… – díszlet/jelmez – Rákospalotai Leánynevelő Intézet, Füge Produkció
– 2012 Szép Ernő: Lila Ákác – díszlet/jelmez – Móricz Zsigmond Színház
– 2013 Daniel Danis: Kivi – díszlet/jelmez/ – Budapest Bábszínház
– 2013 Marius Von Mayenburg: Mártírok – díszlet – Katona József Színíház
– 2013 Alfred Jarry: Übü Király – jelmez – Szabadkai Népszínház
– 2013 Line Knutzon: Közeleg az Idő – díszlet/jelmez – Neptun Brigád, Váci Dunakanyar Színház
– 2013-2014 Művház, színházi sitcom – díszlet/jelmez – Jurányi Inkubátorház
– 2013 Illaberek – díszlet/jelmez – Katona József Színház
– 2014 Neil Simon: Furcsa Pár – díszlet – Vörösmarty Színház
– 2014 Freidrich Schiller: Stuart Mária – díszlet-jelmez (Izsák Lilivel közösen) – Örkény Színház
– 2014 Ben Manhoff: Bagoly és Cica – díszlet/jelmez – Orlai Produkció, Belvárosi Színház
– 2014 Alkamáté Trupp: Gál Kristóf – díszlet/jelmez – Orlai Produkció, Jurányi Inkibátorház
– 2014 Peter Weiss: Marat/Sade – díszlet/jelmez – Katona József Színház
– 2014 Brémai Muzsikusok (a Grimm fivérek meséje alapján) – díszlet/jelmez – Ódry Színpad
– 2014 Gerhart Hauptmann: A Bunda – díszlet/jelmez – Ódry Színpad
– 2014 Semleges Nemek – díszlet/jelmez – Scallabouche Company– Jurányi Inkubátorház
– 2015 Florian Zeller: Apa – díszlet/jelmez Izsák Lilivel – Orlai Produkció, Belvárosi Színház
– 2015 Mary Orr: Mindent Éváról – díszlet – Orlai Produkció, Belvárosi Színház
– 2015 Alkalmáté Trupp: Dömötör András – díszlet/jelmez – Orlai Produkció – Jurányi Inkubátorház
– 2015 Hírszínház – díszlet/jelmez – Katona József Színház és a Young and Rubicam Kommunikációs Csoport közös sorozata
– 2015 Péterffi-Novák Éva: Egyasszony – díszlet/jelmez – Orlai Produkció
– 2015 Vinnai András: A Szerelem Zsoldosai – díszlet/jelmez – Dumaszínház és Füge Produkció, Jurányi Inkubátorház
– 2015 H@amlet – díszlet/jelmez – Scallabouche Company – Jurányi Inkubátorház
– 2015 Charlotte Roos-Juli Zeh: A Sárga Vonal – jelmez – Ódry Színpad
– 2015 Cervantes-Gábor Sára: Don Quijote voltam – jelmez – Bartók Kamaraszínház
– 2016 William Shakespeare nyomán: SZFEntivánéji Álom – látvány – Ódry Padlás
– 2016 Hangulat Kocsma – jelmez – Ódry Hevesi
– 2016 Stereo Akt: Etikett – díszlet/jelmez – Jurányi Inkubátorház
– 2016 Ménes Attila: Bihari – díszlet/jelmez – Katona József Színház
– 2016 Henrik Ibsen: Brand – látvány – Ódry Padlás
– 2016 Móricz Zsigmond nyomán:A Nyilas Mihály affér–díszlet/jelmez –Ódry Színpad
– 2016 Arthur Miller: Az Ügynök Halála – díszlet/jelmez – Örkény Színház
– 2016 Gazdag Gyula: Válogatás – díszlet/jelmez – Ódry Padlás
– 2016 Richard Bean: Egy Fenékkel Két Lovat – díszlet/jelmez – Orlai Produkció, Belvárosi Színház
– 2016 Alkalmáté Trupp: Mészáros Béla – díszlet/jelmez – Orlai Produkció – Jurányi Inkubátorház
– 2016 Ferdinand von Schirach: Terror – díszlet/jelmez – Katona József Színház
– 2016 Günter Grass: Bádogdob – jelmez – Katona József Színház

 
 

Kálmán Eszter új, A tó című darabjának bemutatója a műfajok keverésével kísérletezik, a báb és a tánc találkozását vizsgálja Bercsényi Péter és Dányi Viktória közreműködésével. A hattyúk tava ihlette előadás a báb, a tánc, a test, az alak, a változás és átváltozás, az élő és az élettelen test találkozásának színházi és vizuális lehetőségeiből áll össze.

Ne maradj le a magazin legfrissebb írásairól!
Csatlakozz a phenom'enon magazin Facebook-oldalához!

címkék: , , , , , , ,