A hét kreatívja: Gryllus Ábris

A hét kreatívja: Gryllus Ábris

Grafikus, art director, képzőművész, médiaművész, sound artist, és zeneszerző. Ez mind Ábris, aki éppen azon a területen alkot, amelyik éppen foglalkoztatja. Zenét szerez a Frenák Pál Társulat darabjaihoz, interaktív médiaművészeti projektek mutat be külföldön, absztrakt vonalakat, hanghullámokat, monokróm formákat húz fel a minimál elektrót toló designer-DJ kollektívájával, vagy éppen zenei projektjével, az Uffalo Steezzel nyit új fejezetet a hazai elektronikus zenében. És akkor még be sem szúrtuk az Yvein Monq-klipet, ami a TWUNra készült, ami annyira jól sikerült, hogy még a Nowness és a Fader is lehozta.

KEZDETEK

 
 

“2012-ben végeztem a MOME Grafika szakán, és még az egyetem alatt elkezdtem komolyabban zenélni, illetve a zenei és a vizuális dolgok közötti összefüggésekben keregsélni. A jelenlegi munkáim is ezek ilyen-olyan konstellációi. Általában nehezen tervezek hosszú távra, de szeretem azt a sokféleséget és a sokféle helyzetet, ami a munkáimban van, és hogy akár egy héten belül tervezhetek arculatot és írhatok filmzenét vagy dolgozhatok a saját lemezemen”.

ALKOTÁS

 
 

“Talán azt kedvelem benne a legjobban, hogy megfejthetem a különböző összetett helyzeteket”.

MOTIVÁCIÓ

 
 

“Az új dolgok megismerése és a tanulás, akár magammal, vagy bármi mással kapcsolatban”.

KOLLABORÁCIÓ

 
 

“Az utóbbi években erős partnerségek alakultak ki Farkas Miklóssal, Vadas Zsófia Tamarával, Lebhardt Olivérrel, Sági Viktorral. Velük, de bárkivel szívesen dolgozom együtt azonos célok mentén”.

TECHNIKÁK, ESZKÖZÖK

 
 

“Általában minden egyes lerakott dolgot hosszabb gondolkodás előz meg, szeretek még időben a lehető legtöbb mindent fejben eldönteni, keretrendszereket szabni magamnak. Ez a folyamat általában meghatározza az eszköztárat is. Szerencsére ebben nem alakult ki rutinom, és remélem nem is fog. Igyekszem mindig nyitott maradni e-téren”.

INSPIRÁCIÓ

 
 

“Mostanában leginkább azok vannak hatással rám, akikkel együtt gondolkodom, dolgozom”.

SIKER

“Ha a munka során én változok és tanulok meg dolgokat. Végülis ez a cél hosszú távon is. Szerencsére sok ilyen munkám van, a legutóbbi nagyon erős ilyen élményem a Krund ni Ovel című darab kapcsán volt. A Krund ni Ovel című rituális performansz fiktív szertartás egy konkrét térben, amelynek minden alkotóeleme és hatása párbeszéd során jön létre. Az alkalmi rítus fontos kiindulópontja, a klisék és előítéletek értelmezése, tudatos megkérdőjelezése és transzformálása. Hogyan értelmezhető egy ilyen performatív szituációban a 21. századi példaképek világa hagyományként? Hogyan képezheti ennek a világnak az eszköztára egy transzcendens folyamat alapját? Milyen metamorfózison képes keresztülmenni Beyoncé Drunk in Love című száma egy analitikus, ízekre bontó dialógus során…? Ezt egyébként most a budapesti Trafóban egyébként éppen el lehet csípni a NEXTFESZT-en.

Vizuális művészet és zene

 
 

“Ez a két dolog nekem elválaszthatatlan, mindkettő fontos magában és kölcsönhatásban is. Mostanában inkább tudatosan hallgatok olyan klasszikus elektronikus zenéket, amik a tanulmányaimból kimaradtak”.

SZAKMA

 
 

“Egy szakmát sem ismerek annyira, hogy tudjam okosan kritizálni. A problémák, amiket látok, azt hiszem inkább az intézményrendszerek furcsaságaiból fakadnak”.

CÉLOK ÉS ÁLMOK

 
 

“Tényleg nehezen tervezek hosszú távra. Szívesen írnék nagyjátékfilmhez zenét”.

Heti kérdések

Boldog vagy?

Ez változó.

Milyen munkán dolgozol jelenleg?

Több minden fut egyszerre. Dolgozom a Krund ni Ovel című darabon, a Post_ című videoinstalláción, Vereckei Zsolt új dokumentumfilmjéhez írok zenét, egy nyárra tervezett a Holddal foglalkozó hanginstalláción, dolgozom egy új saját lemezen és új zenéken a FOR.-al, illetve két grafikai arculaton.

Ha nem a jelenlegi munkáiddal, akkor mivel szeretnél inkább foglalkozni?

A jelenlegi munkáimmal még többet.

Kedvenc hely, ahol lazíthatsz?

Trafó, Lärm.

Dolgok, amiket kifejezetten ajánlasz?

Frissebb jó élményeim között van Sebastian Schipper Victoriája, Mauro Herce Dead Slow Aheadje,
Hodworks: Conditions of Being a Mortal,
Michel Hollebecq: A térkép és a táj.

Kedvenc mondás?

Olyan nincs.

 
 

CV

Gryllus Ábris art-director, média dizájner, zenész. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Média Design szakán diplomázott. A FOR. zajtechno formáció egyik tagja. Hanginstallációit eddig többek között a 2013-as Berlini Gallery Weekenden, a 2013-as Bécsi Design héten, a 2014-es Soundscapes Festivalon, a 2015-ös Velencei Biennálén és 2015-ös budapesti OFF Biennálén mutatta be. Zeneszerzőként többek közt Frenák Pál és Simkó Beatrix táncprodukcióiban dolgozott.

Ábris a weben: Gryllus Ábris
Portréfotó: Fülöp Dániel Mátyás

Ne maradj le a magazin legfrissebb írásairól!
Csatlakozz a phenom'enon magazin Facebook-oldalához!

címkék: , , , , , , , , , , ,